آشنایی با پوره و کنسانتره

آیا برای شما پیش آمده است که در فصل سرد زمستان به کافی شاپ یا رستورانی بروید و زمانیکه نگاهی به لیست آبمیوه های موجود می کنید با آبمیوه هایی طبیعی از فصل بهار و تابستان برخورد کنید؟ و یا بالعکس در فصل تابستان با آبمیوه های طبیعی پاییز یا زمستانی روبرو شوید؟ در این لحظه سوالاتی که به ذهن شما خطور می کند چیست؟
آیا این آبمیوه ها همان طعم دهنده های مصنوعی هستند؟اگر طعم دهنده ی مصنوعی است پس چرا با آبمیوه ی طبیعی ذکر شده اند؟
آیا میوه های هر فصل را فریز می کنند تا در فصل زمستان استفاده کنند؟اگر اینچنین است پس هزینه ی گزاف نگهداری آنها را از کجا می آورند؟
آیا با مفاهیم پوره و کنسانتره آشنا هستید؟
از تفاوت بین آنها هم اطلاعاتی دارید؟
از نحوه ی تولید هر کدام چه چیزهایی میدانید؟
در این مقاله قصد داریم شما را با مفاهیم پوره و کنسانتره و همچنین نحوه ی تولید و تفاوت های آنها آشنا سازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

پوره چیست؟

پوره به میوه ی پوست گیری و هسته گیری شده ای می گویند که بطور کامل له و میکس شده باشد.پوره ها از میوه هایی که نسبت گوشت آنها از آبمیوه ی آنها بیشتر است تشکیل می شوند مثل هلو، زردآلو، سیب، توت فرنگی، آلو، موز، زغال اخته و …

پوره میوه پرپروک

مراحل تهیه ی پوره

برای تهیه ی پوره ابتدا به منظور جدا کردن خاک، گرد و غبار ، برگ و غیره که روی پوست میوه موجود می باشد و نیز به منظور دور نمودن بقایای حشره کش های موجود بر روی میوه ها عملیات شست شو انجام می گیرد.
عمل شست و شو به اینصورت است که میوه ها را در دستگاهی که بشکل شناور است قرار میدهند تا ذرات خاک و غیره که سنگین وزن هستند، ته نشین شوند و با تزریق هوا به داخل این شناورها باعث تکان دادن میوه ها شده و شسته میشوند، همزمان با آن مواد اضافه مانند برگ ، چوب و غیره که سبک وزن هستند، روی آب شناور میشوند و با سرریز کردن آب جدا میگردند.سپس میوه ها به وسیله ی یک بالابر شیبدار و توسط یک دوش آب آبکشی شده و به مرحله ی بعد وارد می شوند.در این مرحله طی عملیاتی پوست و هسته ی میوه هایی که دارای هسته اند گرفته می شود البته شایان ذکر است بدانید میوه هایی که هسته ندارند مانند موز،توت فرنگی،تمشک،شاتوت و… وارد مرحله ی هسته گیری نمیشوند و مستقیما وارد مرحله ی میکسر شده و در آنجا توسط میکسرهای مخصوصی کاملا له و مخلوط می شوند و در آخر طبق سفارش در بشکه،سطل و ظرفهای تک نفره بسته بندی می شود.سپس به علت نداشتن هرگونه مواد نگهدارنده و عدم استفاده از حرارت و عدم تغلیظ پوره در سردخانه های مخصوص در دمای -18 نگهداری میشوند.

پوره میوه پرپروک

کنسانتره چیست؟

کنسانتره همان میوه ایست که آب گیری وهسته گیری شده و در دمای بالا حرارت دیده تا میوه، کاملا آب خود را از دست بدهد و غلیظ شود.کنسانتره معمولا برای میوه هایی که نسبت آب میوه از گوشت میوه بیشتر است استفاده می شود از قبیل انار، آلبالو و …

کنسانتره میوه

مراحل تهیه ی کنسانتره

برای تهیه ی کنسانتره نیز مانند پوره ابتدا میوه ها شسته شده و سپس وارد مرحله ی آبگیری و هسته گیری می شوند و بعد از آن به مخزن بزرگی که در شرایط خلاء است ریخته شده و حرارت بالا داده می شود تا غلظت آنها زیاد شود و به صورت کنسانتره در آیند، سپس درون بشکه های بزرگی ریخته می شود و در دمای مناسب نگهداری میشود تا زمانی که برای تهیه ی آبمیوه استفاده شود.
یکی از فواید کنسانتره آسان بودن نگهداری به دلیل حجم کمتر آن نسبت به آبمیوه است.

چون فصل برداشت میوه ها متفاوت است و مصرف کنندگان در تمام فصول میوه های مختلف را در دسترس ندارد مجبور به استفاده از کنسانتره و پوره می باشند، درنتیجه کارخانه ها در فصول برداشت میوه، میوه‌ها را به واحد تولید حمل می‌کنند و پس از استخراج آب و گوشت میوه با استفاده از دستگاه آنها را برای استفاده عموم آماده می سازند و در نتیجه روند افزایشی قیمت میوه در قیمت پوره ها تغییری ایجاد نمی کند.

کنسانتره میوه

تفاوت های پوره پرپروک و کنسانتره

  1. پوره پرپروک به دلیل اینکه حرارت می بیند طعم و عطر میوه ی طبیعی را دارد اما کنسانتره بدلیل حرارت دیدن طعم و خاصیت اصلی میوه را از دست می دهد.
  2. پوره میوه پرپروک رنگ طبیعی میوه را دارد اما کنسانتره کمی تیره است.
  3. هزینه ی نگهداری پوره پرپروک بدلیل اینکه حرارت ندیده مشمول هزینه ی نگهداری بیشتری نسبت به کنسانتره است.
  4. پوره برای میوه های گوشتی است ولی کنسانتره برای میوه های آبدار است البته که کنسانتره ی میوه ی گوشتی نیز موجود است.
  5. روند تولید کنسانتره طولانی تر از پوره است.
  6. پوره پرپروک بدلیل اینکه هیچ گونه مواد نگهدارنده ای ندارد بسیار سالم و طبیعی است.
نظر و پرسش شما ثبت گردید و در حال بررسی و پاسخ توسط تیم ما می باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

All rights of this website belong to Perperuk Food.کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مواد غذایی پرپروک می باشد.جميع حقوق هذا الموقع تنتمي إلى شركة بربروك للمنتجات الغذائية.